Eski mısırdan güç alan Meksika viskisi yükselişte

celikci

New member
Meksika'nın 59 yerli mısır türünden Nal T'eel, yaklaşık 4000 yıl önce Yucatán Yarımadası'nda ortaya çıkan en eski mısır türlerinden biridir. Şiddetli yağmurlardan veya kuraklıktan büyük ölçüde etkilenmeden hızlı bir şekilde büyür; o kadar dayanıklıdır ki Mayalar ona “horoz mısırı” adını verir.

Meksika'nın neredeyse tüm yerli mısır çeşitleri gibi, Nal T'eel de son yıllarda görünüşte yenilmez bir tehditle karşı karşıya kaldı: öncelikle Amerika Birleşik Devletleri'nde geliştirilen ve nadiren de olsa lezzetleri nedeniyle verimlilikleri nedeniyle popüler olan yüksek verimli hibritler. Bir zamanlar yadigâr kulaklardan oluşan gökkuşağı rengindeki alanlar artık soluk sarı ve beyazlara boyanmış durumda.

Ancak 2020'de Nal T'eel, Yucatán şehri Merida'nın dışındaki bir içki fabrikası olan Gran Maizal tarafından bir tür cankurtaran halatına atıldı. Yerel çiftçilerle çalışan şirket, viski yapmak için Nal-T'Aal ve diğer iki yerel mısır çeşidini kullanıyor.


Şu anda Meksika'da viski üreten bir düzineden fazla içki fabrikası var ve bunların çoğu kendi bölgelerinden gelen yerli mısır kullanıyor. Bunların yaklaşık yarısı ABD'ye ihracat yapıyor veya Abasolo, Sierra Norte ve Maíz Nation dahil olmak üzere ABD'ye ihracat yapmaya hazırlanıyor. (Kategori henüz çok yeni ve oldukça küçük olduğundan satış rakamları mevcut değil.)


Eylül ayında Gran Maizal, viskisini dünyanın en ünlü mısır ruhu olan burbonun evi olan Amerika Birleşik Devletleri'ne ihraç etmeye başladı; kurucular bu hareketi hem bir meydan okuma hem de bir fırsat olarak görüyor.

Gran Maizal'ı Cesar Ayala ile birlikte kuran Gonzalo de la Pezuela, “Bourbon, son 20 yılda ABD'de viski popülaritesinin ve büyümesinin merkezi oldu” dedi. “Öyleyse neden insanları mısırın doğduğu yerden gelen yüksek kaliteli bir viskiyi denemeye davet etmiyorsunuz?”

Ortak içeriklerine rağmen, Gran Maizal Viski, geleneksel burbonlardan dünyalar kadar farklıdır; İrlanda ve İskoç viskileri gibi arpa bazlı viskilerden bahsetmeye bile gerek yok. Bourbon'un tadının çoğundan, içinde olgunlaştırıldığı kömürleşmiş meşe fıçı sorumludur; Mısır, Gran Maizal'ın kalbidir.

Bay Ayala ile birlikte Gran Maizal lezzetini mükemmelleştirmek ve zengin, fındıksı tatlılığı ortaya çıkarmak için yıllarını harcayan Bay de la Pezuela, “Distilasyonu çok küçük bir ölçekte, bir laboratuvardaki mutfak masası terazisinde yaptık” dedi. ve lezzet Mısırın tadı, burbonla ilişkili çok fazla karamel ve vanilya notaları üreten test partilerini vurguladı. “Ve hızlı bir şekilde 'Peki, biliyor musun? Bu bir burbona çok benzer. Bu bizim için değil.' ”


Çoğu burbon, verimlilik için karakterinden ödün verilerek bir sütun imbikte yapılırken, Gran Maizal, tahılın lezzetinin ortaya çıkmasına izin veren bir tencere imbikinde yapılır. Bay de la Pezuela ve Bay Ayala, tahıllarını fermente etmek için özel bir maya türü geliştirmek üzere bir araştırma laboratuvarıyla birlikte çalıştı.

Mısır aynı zamanda daha kolay işlenme ve daha iyi lezzet için kurutulmuş çekirdeklerin alkalin bir çözeltiye batırıldığı eski bir işlem olan nixtamalize edilir.


Ve Gran Maizal, viskiyi tahta fıçılarda yıllandırmak yerine, şarap endüstrisi için onlarca yıldır benzer ürünler geliştiren Oregon merkezli bir şarap üreticisi olan Andrew Beckham'ın içki fabrikası için özel olarak yaptığı pişmiş toprak amforalarda birkaç ay harcıyor. Tek ek lezzet, birkaç avuç kurutulmuş vanilya çekirdeği ve kakao çekirdeğinden gelir; bu, yiyecek ve içeceklere biraz tatlılık katmanın geleneksel bir yoludur.

Bay de la Pezuela, “Yaptığımız her şey binlerce yıl önce Meksika'da yaşananlara dayanıyor” dedi.


Meksika'daki her viski fabrikasının bu zanaata kendi yaklaşımı vardır: Sierra Norte mısırını az miktarda maltlı arpa ile harmanlarken, Maíz Nation viskisini burbon gibi yeni kömürleşmiş meşe fıçılarda yaklaşık iki buçuk yıl yıllandırıyor. Ancak her içki fabrikasında mısır kraldır.

Güneydeki Oaxaca şehrinde bulunan Maíz Nation, mısırını, ürünlerini geleneksel yöntemlerle yetiştiren az sayıda yerel çiftçiden satın alıyor.

1980'lerin başında Amerika Birleşik Devletleri'nden Meksika'ya taşınan ve 2014 yılında eşi Yira Vallejo ile viski yapmaya başlayan Jonathan Barbieri, “Her aile yüzlerce yıldır mısır yetiştiriyor” dedi. “Mısır yerli toplumların fikri mülkiyetidir.”

Sierra Norte'nin bulunduğu Oaxaca, Meksika mısırının kalbidir: İçki fabrikaları, arkeologların evcilleştirilmiş mısırın en eski kanıtlarını bulduğu, UNESCO Dünya Mirası listesinde yer alan Yagul ve Mitla mağaralarına kısa bir sürüş mesafesindedir.


Maíz Nation, viskisini yapmak için her biri Oaxaca çevresindeki farklı bir alt bölgeden gelen dört çeşit mısırı (Chalqueño, Bolita, Tepecintle ve Olotillo) birleştiriyor. Chalqueño uzak dağlık bölgelerde yaklaşık 9.400 feet yükseklikte yetişirken, Olotillo Pasifik Okyanusu boyunca kıyı ovalarında yetişir.

Bu mısır çeşitleri, renkli bir hasat ve incelikli bir tat karışımı sağlar. Ancak Bay Barbieri, en önemli şeyin temsil ettikleri kültürel miras olduğunu söyledi.

“Mısırın inanılmaz çeşitliliğinden ve onun geldiği ekosistemlerden bahsederken genellikle bölgeyi düşünürüz” dedi. “Fakat bizim için bölge, rakım, iklim, toprak veya örtüşen biyolojiden çok daha fazlasıdır. Teruar'ın kökleri işlerin yapılış şeklinden ve bu durumda 350 nesil önceki atalarına tarım yoluyla doğrudan bağlanan insanların tarihi ve kültüründen kaynaklanıyor.”

Bay Barbieri'nin birkaç ay içinde ABD'ye ihracata başlamayı planladığı Maíz Nation, yaklaşık dört yıldır Meksika ve Fransa'da satılıyor.

Maíz Nation, Gran Maizal ve diğer Meksika viskileri eleştirmenlerden büyük ölçüde olumlu eleştiriler alırken, çoğu içki fabrikası, rom ve tekila gibi berrak içkilerin hakim olduğu ve viski içenlerin ezici bir çoğunlukla viski karışımlarını tercih ettiği bir ülkede ürünlerinin henüz sağlam bir temel bulamadığını söylüyor.
 
Üst